mandag den 2. februar 2015

Procesorienteret litteraturpædagogik visualiseret

Lige pt. arbejder jeg ihærdigt på at få visualiseret Thomas Illum Hansens (TIH) grundtanker bag procesorienteret litteraturpædagogik. Mit mål at få ekstraheret essensen af den procesorienterede litteraturteori samt TIH's forslag til teoriens anvendelse i praksis, og få visualiseret alt dette i en mere spiselig, forenklet, æstetisk appellerende udgave, i en form for grafisk repræsentation tilgængelig for alle kommende (dansk)lærere.

Grunden til dette arbejde skyldes, at jeg mener, at TIH  kommer med et stærkt bud på, hvordan man kan arbejde med litteratur i folkeskolen. Hans teorie stemmer overens med de nye Fælles Mål, især hvad angår afsnittet 4.3, under titlen "Fortolkning."

Lidt om den procesorienterede litteraturpædagogik:

I bund og grund forsøger TIH at forene receptionsteori, hvor læseren har al magten i fortolkningsprocessen, med nykritikken, hvor det er teksten, der står til grund for fortolkningsarbejdet. Ved at forene disse to modsætningspar, mener TIH,  at vi kan få det mest gunstige arbejde med litteratur. Hvad angår syn på den materiel samt formel dannelse, synes TIH at vægte højst den formelle, som han selv udtrykker det: " ... målet med litteraturarbejde er at læseren skal lære at sætte en parentes om sig selv." Med dette mener han, at vi skal dykke ned i teksten, lade os drages af tekstens univers og på den måde dannes af den nye (fremmed)erfaring, teksten bidrager med. Frem for blot at at lære os selv at kende gennem litteratur, som receptionsteori, ifølge TIH, tendere at lede hen imod. Derfor er nykritikken nødvendig, da den fastholder læserens opmærksomhed på tekstens univers.


Ovenstående er en screendump af en del af prototypen. 

Info om selve prototypen:

Der er forskning der peger på, at hjernen hurtigere tolker information ud fra piktogrammer frem for tekst. Piktogrammer er repræsentationer af verden i den reneste, mest simple form. Trafikskilte er et eksempel på piktogrammer. Men piktogrammer kan ikke stå alene i min model, så supplerende tekst er nødvendig. Ligeledes anvender jeg farver. der en med til at guide dit øje i den rigtige retning, og være med til at prækategorisere bestemte grupper, så dine receptorer ikke skal komme på unødigt overarbejde. Alt dette hjælper nemlig hjernen til at bruge energien mere hensigtsmæssigt; nemlig på selve stoffet, der skal indlæres. 

Det er dog utopisk at tro, at min grafiske repræsentation af TIH's værk på omtrendt 250 sider kan forstås ud fra repræsentationen alene. Se mit arbejde som en slags notater på steroider, pakket ind i en lækker emballage. For at forstå min repræsentation til fulde, må man læse bogen først.    

Dog har jeg i tankerne at lave videomateriale, der uddyber min grafiske repræsentation, Videomaterialet vil blive uploadet her, på denne blog. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar